Tutkimus vs. opetus

Philip Greenspun toteaa ettei näe mitään järkeä mennä opiskelemaan perustutkintoa tutkimuspainottaiseen yliopistoon sillä jos yliopisto palkitsee proffiaan pääasiassa tutkimusansioista, proffilla tuskin on kunnolla aikaa perusopiskelijoille. Aiemmin blogissaan hän myös havainnoi miten Harvardissa opetetaan suoraan Wikipediasta.

Advertisements

Yksi kommentti artikkeliin ”Tutkimus vs. opetus

  1. Tuommoinen systeemi näkyi olevan K.U. Leuvenissa Belgiassa myöskin. Proffa vetää tutkimusryhmää jossa on iso kasa jatko-opiskelijoita, ja perustutkinto-opiskelijoita ohjaavat sitten nuo jatko-opiskelijat. Jopa gradut tehdään jatko-opiskelijoiden ohjauksessa, proffa vaan sitten lukee tuotoksen ja lätkäisee arvosanan.

    Systeemi ei välttämättä ole mitenkään huono. Tuolla blogin kommenteissakin todettiin, että ihan sama onko niitten huippuproffien kanssa itse tekemisissä, kun ne ovat keränneet jatko-opiskelijoikseen huippuhemmoja. Gradun ohjaaja on siis kuitenkin ”huipumpi” kuin jossain arkisemmassa lipastossa. Jatko-opiskelija saa osan tutkintoonsa tarvittavista krediiteistä perustutkinto-opiskelijoiden ohjaamisesta, joten heillä on intressiä oikeasti panostaa graduntekijöihin.

    Muutenkin vaikuttaisi järkevämmältä, että proffat tekevät tutkimusta ja opastavat jatko-opiskelijoita, ja jatko-opiskelijat tekevät väitöstutkimusta ja opastavat graduntekijöitä, kuin että proffat tutkimuksen ohessa pitävät graduntekijöitä kädestä ja jatko-opiskelijat vaan puurtaa yksinään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s