Going postal

Wikipedian mukaan going postal on slangi-ilmaisu raivohulluuskohtaukselle. Vuodesta 1983 eteenpäin jenkeissä on tapahtunut 13 kappaletta postitoimistoammuskeluja, eli postityöntekijä on kilahtanut ja tullut aseen kanssa työpaikalleen riehumaan. Myös muilla työpaikoilla kuin posteissa on tapahtunut ammuskeluja, ja kouluammuskeluja USA:ssa tapahtuu joitakin vuosittain.

Näistä tapahtumista lehtimies Mark Ames on kirjoittanut kirjan Going Postal: Rage, Murder, and Rebellion: From Reagan’s Workplaces to Clinton’s Columbine and Beyond. En ole kirjaa vielä lukenut, mutta Amazonin arvostelujen ja parin muun perusteella muodostuu jonkinlainen käsitys kirjan sisällöstä.

Ilmeisesti Mark Ames esittää että motiivi työpaikka-ammuskeluihin löytyy siitä että kilahtanut työntekijä on ollut syrjityssä asemassa, saanut kaikkein pahimmat hanttihommat, ollut pomon ja ehkä työyhteisön simputtama. Lainauksia Amazon-kommenteista: ”Ames offers in-depth portrayals, so we come to know them as ordinary human beings oppressed and stressed to the breaking point by a ruthless corporate or school environment.” ja ”In the end, when the institution takes everything including truth, compassion and dignity, the rational response is rage, murder and rebellion.”

Sitten seuraa radikaali veto: Ames vertaa nykypäivän uutisointia ja keskustelua siihen, miten 1800-luvun Amerikassa (ennen kuin orjuus lakkautettiin 1860-luvulla) suhtauduttiin orjakapinoihin. Amesin mukaan sen aikainen media osasi arvailla syiksi lähinnä orjien kiittämättömyyttä, petollisuutta, sisäsyntyistä pahuutta.

Hesari ja Iltalehti kertovat että Matti Saari oli koulukiusattu, sen sijaan koulun, jossa Saari oli opiskellut, rehtori ei ollut asiasta tietoinen. Sivumennen sanoen kaikkein lahjakkain kommentti koulukiusaamisesta tulee Myllypuron ala-asteelta: ”Vanhemmat ovat viestittäneet, että koulukiusaamista on ollut ja se on vanhempien näkökulma. He näkevät asian omalta kannaltaan.”

Joillekin bloggaajille (esimerkiksi Mikki, Caideman) yhteys kiusaamisen ja viimeisen aseellisen kapinan välillä on selvä. Samoin Hesarin ja vaikka Osmo Soininvaaran blogin keskusteluissa osa keskustelijoista näyttää selvästi hahmottavan kiusaamisen yhteyden ammuskelijan motiiveihin. Osa taas ei, ja he ovat joko ymmällään, tai etsivät syitä siitä että ammuskelija oli paha, ihmisvihamielinen, iljettävä tyyppi. Hesarin uutinen ”Kouluampuja hyökkää yhteisöään vastaan” antaa vaikutelman että amerikkalainen valtavirtatutkimuskin lähenee ainakin jossain määrin Amesin ajatuksia.

Kun lukee kommentteja joissa ammuskelija demonisoidaan yksikäsitteisen pahaksi ja ihmisvihamieliseksi yksilöksi, tai syytetään musiiikkia ja tietokonepelejä, tai aseiden saatavuutta, ne muuttuvat paljon koomisemmiksi jos kuvittelee samoja kommentteja etsimään 1800-luvun orjakapinoiden syitä orjien pahuudesta ja ihmisvihamielisyydestä, mustasta musiikista ja tanssista, ja pohtimaan miten tehokkaammin rajoitetaan orjia saamasta haltuunsa aseita.

Tilasin tuon kirjan, viikon päästä saapunee.

Advertisements

3 kommenttia artikkeliin ”Going postal

  1. Mm. Jos sallit pienen ääneen ajattelun: en sinänsä näe mitään ristiriitaa sen välillä, että ampuja on sorrettu ja alistettu, mutta on myös paha ja/tai ihmisvihaaja. En kyllä oikeasti ihan hirveän herkästi halua kutsua ihmisiä pahoiksi, koska se on sana, jonka mukana tulee aika paljon painolastia. Toisaalta olen silti sitä mieltä, että kun joku satuttaa toistuvasti ja tietoisesti toista ihmistä, se on aika kuvaava ja sopiva sana — eikä siihen oikein vaikuta se, kuinka hyvin tätä ihmistä voidaan ymmärtää.

    Todellinen syyntakeettomuus on toki sitten asia erikseen, mutta yleensä ottaen ja valtaosassa tapauksista se, että on sairas, ei tarkoita sitä, että vastuu tai ymmärrys tekojen merkityksestä tai seurauksista katoaa johonkin — tai jos tarkoittaa, sitten sen olisi syytä tarkoittaa sitä kautta linjan. Jos pahat teot voidaan painaa villaisella vain siksi, että joku on sairas, sitten saman on syytä päteä myös hyviin tekoihin, tai ylipäätänsä kaikkeen, mitä tämä ihminen tekee. Se tarkoittaisi sitä, että kaikki, mitä henkisesti sairas ihminen tekee, on merkityksetöntä, ja se on aika karu tuomio. Joissain tapauksissa se voi pitää paikkansakin — esimerkiksi kunnon paranoidi skitsofrenia voi irroittaa ihmisen aika tehokkaasti yhteiskunnasta — mutta useimmiten näin ei onneksi ole.

  2. Paluuviite: Going Postal tuli « Neulasia

  3. Paluuviite: Koulukiusaamisesta ja -ammuskelusta « Neulasia

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s